I denne artikkelen ser vi på forskjellen mellom digital og tradisjonell skilting, og håper det vil hjelpe deg med valg av løsning for din virksomhet.
Digital signage Digitale skilt åpner for kommunikasjon og interaksjon med kunden på en måte som de tradisjonelle printerløsninger ikke kan matche. Med digitale skilter styres innholdet på samme måte som på en nettside – og muliggjør raske endringer med kundetilpasset innhold. Kampen står i dag om å gi kundene mest mulig relevant og nyttig informasjon gjennom hele kundereisen. Her er noen eksempler på fordeler med digital signage.
Tiltrekker seg mye oppmerksomhet: Digital signage har 7 ganger større blikkfang enn statiske plakater
Synlighet: 63% har rapportert i en undersøkelse at digitale skilt har fanget deres oppmerksomhet
Flere skilt i ett: En skjerm kan innehold et ubegrenset antall visninger og kan endres når som helst etter behov - uten kostnad.
Påkoblet: Digital signage er koblet til internett – og på den måten kan du inkludere ulike datakilder som du ønsker å vise på skjermen.
Interaksjon: Med digital signage «Kiosk» kan du skape interaksjon med kunden - på samme måte som på en nettside eller et nettbrett. Dette gjør at én skjerm kan inneholde ubegrenset med informasjon.
Reduserte kostnader over tid: Oppstartskosten for digital signage er høyere enn tradisjonelle alternativer, men kostnaden av å drifte systemet er minimal i forhold til å produsere og printe opp nye plakater.
Som du ser er det flere gode grunner til å benytte digital signage i din bedrift, men du må være oppmerksom på følgende utfordringer:
Mye aktivitet: Noen synes visninger på digital signage er vanskeligere å lese, spesielt skjermer med hyppige endringer. Det er derfor viktig å ha en god strategi på hva og hvor mye du skal vise på skjermene.
Oppstarten er mer kostbar: Digital Signage krever en større oppstartsinvestering enn tradisjonelle printløsnigner.
Tradisjonell skilting Print vil for mange fortsatt være et godt og nødvendig supplement eller alternativ til digitale skilter – og har sine opplagte fordeler:
Lavere oppstartskost: Oppstartskosnaden for plakatproduksjon vil ofte være mindre enn med en digital løsning.
Nostalgi: Denne typen skilting og plakatering kan gi bedriften et nostalgisk utrykk.
Utendørs: Tradisjonell skilting er noe enklere å plassere utenfor forretninger fordi de ikke har krav til strøm og nettverk.
På lik linje med digital signage har tradisjonell skilting sine utfordringer:
Kan ikke endres: Så fort en plakat eller et skilt er printet så kan det ikke endres.
Mindre miljøvennlig: Plakater som byttes ut ofte har et større miljømessig fotavtrykk enn en digital skjerm.
Koster mer i det lange løp: Produksjon av skilt og plakater kan bli dyrt i lengden – selv om startkosten er rimeligere.
Mindre oppmerksomhet: Statisk informasjon skaper mindre oppmerksomhet enn levende bilder og bevegelse på et digitalt skilt .
Konklusjon Både digital signage og tradisjonelle skilt har hver sin plass i forretningen og hver sine fordeler. Men hvis din virksomhet for eksempel har behov for å endre budskap raskt, skape interaksjon med brukerne og tilby mer kundetilpasset informasjon, vil digital signage være et anbefalt verktøy.
Vil du vite mer? Ring oss på 941 62 180 eller fyll ut skjema nedenfor så tar vi kontakt.
Test løsningen gratis i 30 dager!
Er du usikker på om dette er det riktige for din bedrift tilbyr vi 30 dagers gratis test. Kontakt oss for avtale om oppsett og kom i gang med testperioden allerede neste uke.
For en optimal testperiode anbefaler vi at evt integrasjoner mot intranett og andre systemer settes opp. Dette krever tilgang til nødvendige API nøkler som vi setter opp gjennom et møte med IT avdelingen. Selve oppsettet av løsningen tar fra 1-2 dager og er helt uforpliktende. Ingen kostnader påløper før dere har fått testet ut løsningen i 30 dager.