Infoskjerm uten mål – ingen mening

Flere og flere virksomheter i Norge investerer i infoskjermer for bruk mot ansatte og kunder. Dette kan være et verdifullt verktøy for kommunikasjon, men dessverre ser vi at mange bedrifter mangler en klar plan for hva de ønsker å oppnå med skjermene. Resultatet er at infoskjermer ofte blir et statisk og lite engasjerende medium, snarere enn et dynamisk verktøy for å informere, motivere og skape bevissthet.

Identifiser behovene først

Altfor ofte anskaffes infoskjermer uten at det er gjort en behovsanalyse. Hvis bedriften ikke har identifisert klare utfordringer (“pains”) som skjermene skal bidra til å løse, er det liten grunn til å investere i dem. Vi anbefaler at bedrifter først gjennomfører en grundig kartlegging av behovene. Hva kan en infoskjerm forenkle? Hvordan kan den hjelpe administrasjonen eller forsterke eksisterende prosesser? Først når disse spørsmålene er besvart, bør man begynne å lete etter leverandører.


Automatisering gir verdi
En effektiv infoskjerm bør settes opp med automatiske feeds fra relevante systemer i selskapet, som intranett (f.eks. SharePoint), økonomisystemer, driftssystemer, HR- og HMS-programmer, samt markedsføring og salg. Denne typen integrasjon sikrer at skjermene leverer oppdatert og relevant informasjon uten at det kreves unødvendig manuelt arbeid. Med automatisering kan infoskjermene flyte sømløst inn i organisasjonen og bidra til å løse utfordringer eller forsterke positive aktiviteter.


Infoskjermer i butikk—mer enn plakater
Infoskjermer har allerede stor utbredelse i butikker over hele Norge, men de brukes ofte på en lite avansert måte. Mange butikker viser kun bilder, plakater eller enkle videoer. Hva hvis butikkene tenkte mer avansert og tok i bruk eksisterende datasystemer for å produsere og styre innholdet? For eksempel kan et Product Information Management-system (PIM) kobles direkte til skjermene, slik at tilbud, nyheter og produktinformasjon kan oppdateres automatisk. Videre kan skjermene tilpasses eksterne faktorer, som været. Tilbud kan endres dynamisk avhengig av om det er sol eller regn.

Skap endring med gjennomtenkte løsninger

Mulighetene med infoskjermer er mange, og en gjennomtenkt løsning kan hjelpe bedrifter med å oppnå endring, bevisstgjøring og økt aktivitet. Dette kan ofte gjøres med mindre ressurser enn tradisjonelle tiltak krever. For å realisere dette er det avgjørende å samarbeide med fagfolk som kan hjelpe bedriften med å kartlegge behov og designe en løsning som virkelig leverer verdi. Infoskjermer er mer enn et verktøy for å vise innhold – de er et strategisk kommunikasjonsmiddel som, når de brukes riktig, kan gjøre en betydelig forskjell for både ansatte og kunder.

Les mer om hvordan kartlegge behov her.
 

Vil du vite mer?
Ring oss på 941 62 180 eller fyll ut skjema nedenfor så tar vi kontakt.

Test løsningen gratis i 30 dager!

Er du usikker på om dette er det riktige for din bedrift tilbyr vi 30 dagers gratis test. Kontakt oss for avtale om oppsett og kom i gang med testperioden allerede neste uke.
BESTILL GRATIS TEST!
Demo
For en optimal testperiode anbefaler vi at evt integrasjoner mot intranett og andre systemer settes opp. Dette krever tilgang til nødvendige API nøkler som vi setter opp gjennom et møte med IT avdelingen. Selve oppsettet av løsningen tar fra 1-2 dager og er helt uforpliktende. Ingen kostnader påløper før dere har fått testet ut løsningen i 30 dager.