Digitale kiosker skaper gode kundeopplevelser
Digitale kiosker skaper gode kundeopplevelser
Digitale kiosker skaper gode kundeopplevelser
Publisert: 5. februar 2019
Lesetid: 3 minutter
Digital signage via kiosker åpner for interaksjon og kommunikasjon med kunden på en helt ny måte. For å tilfredsstille kundenes økende krav til informasjon i en kjøpsprosess, vil kiosker bli mer og mer vanlig for å skape gode kundereiser
Kiosker er interaktive skjermer med menyer, knapper, skjemaer og valgmuligheter som på en nettside eller en app. Legger man til en skanner, et kamera, litt NFC-teknologi kan en digital Kiosk gi en helt ny dimensjon til kundereisen.


Interaktivt innhold

Å engasjere sine kunder gjennom innhold som tilpasser seg basert på brukerdata har vist seg å gi god effekt. Kameraer knyttet til skjermen kan for eksempel analysere kundens ansikt og avdekke kjønn og alder på forbipasserende for deretter å presentere innhold spesielt tilpasset hver målgruppe. Slike data blir naturligvis anonymisert for å sikre kundens personvern. Andre teknologier man kan knytte til en kiosk eller skjerm er sensorer som registrerer hvilke produkt du løfter fra hyllen, eller som hånden din beveger seg mot – og som i sin tur trigger programvaren til å presentere mer relevant og nyttig informasjon om det du vurderer å kjøpe. Scanning av strekkoder kan også brukes for å vise relevant innhold og gi tips til relaterte produkter og tjenester – eller vise hvilke andre farger og størrelser produktet leveres i.

kiosk samsung
Pylon med touch og NFC teknologi for bestilling og kjøp av varer. (Foto fra Samsung sin stand på ISE messen 2019)

Mulighetene er nærmest ubregrensede. Interaktive kioskelementer kan altså forbedre kundeopplevelsen på mange måter. Et eksempel - en middelaldrende mann kunne registrert sin e-post eller sitt mobilnummer for deretter å mottatt en sms med rabattkode på eksempelvis barberskum. Kiosker er også godt egnet til wayfinding i større butikklokaler eller kjøpesentra. Her finnes det mange velprøvde systemer med brukervennlige funksjoner for alle behov. Noen trenger å finne korteste vei, mens andre trenger hjelp med å finne veien med rullestol.
 

Kiosk eller skjerm?

Det å legge til interaktive elementer med datadrevet innhold i skjermløsningen krever noe mer ressurser enn å vise et ferdig forhåndsdefinert innhold. Men hvis du foretrekker å kommunisere via skjermer og videovegger kan du likevel integrere kiosk-lignende elementer i skjermen. For eksempel kan du integrere en QR-kode som gir rabatter, eller du kan ganske enkelt legge inn en melding på slutten av innholdsløkken din - som for eksempel å spørre publikum om å følge deg på sosiale medier.

Kiosker vil mest sannsynlig bli et vanlig verktøy for virksomheter og butikker, og vil samhandle godt med tradisjonelle informasjonssystemer. Vi ser et skifte mot mer dynamisk innhold som har som mål å fange kundens oppmerksomhet ved å tilby dem mer relevant innhold.


5 fordeler du får når du tar i bruk kiosk:

1. Skaper en bedre kundereise
Kiosker gir kunder raskt svar på det de lurer på.

2. Øk din kundebase
Interaktive kiosker skaper større oppmerksomhet og mulighet for å vinne flere kunder.

3. Reduser kostnadene
Virksomheter som bruker kiosker i sin butikk har mulighet til å tilby mer tilgjengelig kundeservice til en lavere kostnad.

4. Øk effektiviteten gjennom ulike applikasjoner til kiosk
I tillegg til å strømlinjeforme kundereisen har kiosker enda flere fordeler. Blant annet kan du legge inn funksjoner som vil automatisere handlinger som vanligvis krever menneskelig assistanse. Eksempler på dette er; registrering av jobbsøknader, søke om handlekonto og kjøp av gavekort.

5. Bedre arbeidsmiljø
Fordi kiosker kan håndtere mange av hendvendelsene personalet ellers får, så frigjør dette tid til å gi en ekstra innsats på salg og service.


Kilder:
Benefits of using retail kiosks
www.digitalsignagetoday.com
Ta kontakt
Kontakt
Få siste nytt om digital signage
Bedre bedriftskultur
Bedre bedriftskultur

I en tid hvor effektiv kommunikasjon og informasjonsdeling er avgjørende for suksess, ser vi en økende trend blant kontorbedrifter som tar i bruk infoskjermsystemer. Vi tok en prat med Sveinung Thunæs, som har lang erfaring innen digital kommunikasjon, for å forstå hvorfor disse systemene har blitt så viktige og hvordan de kan forbedre arbeidskulturen i bedrifter.
PowerBI og infoskjerm
PowerBI og infoskjerm

I en tid hvor data driver beslutningsprosesser, er det essensielt for bedrifter å sikre at viktig informasjon er tilgjengelig og lett forståelig for alle ansatte. En effektiv metode for å oppnå dette er ved å dele rapporter og statistikk fra Power BI direkte til infoskjermene i bedriften.
Sharpoint og infoskjerm
Sharpoint og infoskjerm

I dagens bedriftsmiljø er det avgjørende å sikre effektiv kommunikasjon og informasjonsoverføring blant ansatte. En metode som har vist seg svært effektiv, er å dele nyheter fra SharePoint direkte til infoskjermene i bedriften.