Covid19

Løsning for bedre hygieneprotokoll med sesorstyrte skjermer

Covid19

Løsning for bedre hygieneprotokoll med sesorstyrte skjermer

Publisert: 17. august 2020
Vi må alle forbedrede oss på en lang periode med endringer i samfunnet. Regjeringen bestemmer om og under hvilke forhold visse sektorer, som utgjør en økt smittefarge, kan åpnes igjen. Bedrifter og organisasjoner er pålagt å komme med kontkrete planer og protokoller. En protokoll gjelder den totale pakken med tiltak som sikrer at det å jobbe i og besøke et selskap eller organisasjon er trygt. 

Økt bevissthet om viktigheten av god hygiene

Corona-viruset har tvunget oss til å ta hensyn til noe nytt. Mens viktigheten av god personlig hygiene først og fremst var et element i sosialt ønskelig adferd, vet vi nå at smitte på grunn av dårlig hygiene i noen tilfeller til og med kan være livstruende.

Dårlig håndhygiene er en viktig årsak til smitte. En hånd inneholder masse bakterier etter et toalettbesøk. Imidlertid vasker bare 70% hendene etter et toalettbesøk, og bare 30 % bruker såpe. Vi er ofte ikke tilstrekkelig bevisst over at folk berører dørhåndtaket, heisknappen, kaffemaskinen, tastaturet på pulten din eller håndhilser på en ny kunde med samme hånd. Sjansen for smitte gjennom hendene er veldig stor. Når folk er mer bevisste på konsekvensene av disse dårlige vanene, kan adfersendring oppnås.


Kommuniser der dårlig adferd finnes

Å innføre regler unilateralt for å oppnå adferdsendring fungerer vanligvis ikke. Gi mottakeren av meldingen veldig spesifikke instruksjoner og tips som virkelig gir ham mulighet til å utføre ønsket adferd. Kommuniser så mye som mulig på stedene der adferden til målgruppen din finner setd. På denne måten kan du trekke oppmerksomhet til ønsket handling på det aktuelle stedet, og motivere folk til å ta de rette valgene.

Toalettfasiliteter er de mest åpenbare stedene, da de kombinerer personlig hygiene med mulighet til å vaske hendene. Eller tenkt på ventetider i (eller ved) heisen, garderober og andre møtepunkter som gir muligheten til å formidle budskapet på en praktisk måte. Hvor de viktige stedene er, avhenger også sterkt av situasjonen. En kontorsituasjon er for eksempel forskjellig fra et treningssenter.


Kommunikasjon via speilskjermer

Speil i toalettfasiliteter er ofte fremtredende og er derfor et ideelt kommunikasjonsmedium for å gi informasjon og motivere folk til å utføre oppgaver. Det er her våre digitale speil, utstyrt med bevegelsessensorer, er unike. Før personen stiller seg foran speilet viser speilet et oppslag på hele skjermen for å informere toalettbesøkende om vikigheten av god hygiene. I det øyeblikket man stiller seg rett foran speilet endres oppslaget og håndvaskinstruksjoner blir vist neders på speilflaten. Se film øverst i artikkelen.

speilskjerm

Flere bruksområder:

Speilskjerm eller vanlige skjermer kan også benyttes i andre soner for optimal hygieneprotokoll:
- I ventesoner ved heis
- I heis
- Ved toaletter
- m.m.

Les mer om XPO Screens.

Last ned komplett brosjyre!

Ta kontakt for mer informasjon om XPO Screen
Symbolikk
Bedre bedriftskultur
Bedre bedriftskultur

I en tid hvor effektiv kommunikasjon og informasjonsdeling er avgjørende for suksess, ser vi en økende trend blant kontorbedrifter som tar i bruk infoskjermsystemer. Vi tok en prat med Sveinung Thunæs, som har lang erfaring innen digital kommunikasjon, for å forstå hvorfor disse systemene har blitt så viktige og hvordan de kan forbedre arbeidskulturen i bedrifter.
PowerBI og infoskjerm
PowerBI og infoskjerm

I en tid hvor data driver beslutningsprosesser, er det essensielt for bedrifter å sikre at viktig informasjon er tilgjengelig og lett forståelig for alle ansatte. En effektiv metode for å oppnå dette er ved å dele rapporter og statistikk fra Power BI direkte til infoskjermene i bedriften.
Sharpoint og infoskjerm
Sharpoint og infoskjerm

I dagens bedriftsmiljø er det avgjørende å sikre effektiv kommunikasjon og informasjonsoverføring blant ansatte. En metode som har vist seg svært effektiv, er å dele nyheter fra SharePoint direkte til infoskjermene i bedriften.